Cinemateket i Cafe biografen
Mandag d 20/3 – kl 20.30
OSCARNOMINEREDE KORTFILM 2023
EVENT: Årets oscarnominerede kortfilm i Live Action-kategorien med intro af Birgitte Weinberger, festivalleder på OFF.
De prestigefyldte Oscars eller Academy Awards uddeles hvert år af det amerikanske Filmakademi. Igen i år viser vi sammen med Odense Film Festival de Oscar-nominerede kortfilm i kategorien Live Action Shorts. De nominerede film er altid præget af høj håndværksmæssig kvalitet og en boblende fortælleglæde – de træk, som Oscar-komitéen traditionelt sætter pris på. Danmark har fire gange tidligere vundet en Oscar i kategorien Live Action med kortfilmene ’Valgaften’, ’Der er en yndig mand’, ’De nye lejere’ og senest i 2014 med Anders Walters rørende ’Helium’ om en kræftsyg dreng. Anders Walter er nomineret til den store ris igen i år, med ‘Ivalu’, der fortæller historien om en afbrudt barndom og en piges søgen efter sin forsvundne storesøster i en grønlandsk bygd. Anders Walter har skrevet manuskriptet på baggrund af en grafisk novelle med samme navn.
BilletterTirsdag d 21/3 – kl 20.30
SATURDAY NIGHT FEVER
I John Badhams ikoniske disco-dansedrama fra 1977 spiller en purung John Travolta teenageren Tony Manero, hvis enestående egenskaber som fodflyttende kejser på den lokale natklub er det eneste lyspunkt i en ellers grå tilværelse i New York-forstaden Brooklyn. Men da han teamer op med superdanseren Stephanie til en dansekonkurrence, synes en ny sti at blive oplyst for ham! ’Saturday Night Fever’ omhandler på typisk 70’er-maner store emner som race, religion og rodløshed – og med sit helt igennem svedige soundtrack af The Bee Gees gjorde den discoen til hvermandseje.
Billetter
Tirsdag d 28/3 – kl 20.30
THE ROYAL TENENBAUMS
Wes Anderson hylder skævheden og livets paradokser – og svinger vanen tro effektivt mellem latter og medlidenhed i sin gennembrudsfilm ’The Royal Tenenbaums’. Da den gennem længere tid fraværende Royal Tenenbaum dukker op for at varetage sin rolle som patriark, begynder hans i forvejen splittede familie af excentrikere for alvor at glide fra hinanden. Klanen omfatter Royals hustru og deres tre børn: En følsom eks-tennisstjerne, en sær ejendomsmægler og en storrygende forfatterinde. Filmen byder på et stjernespækket cast bestående af bl.a. Gene Hackman, Ben Stiller og Gwyneth Paltrow.
Billetter
Tirsdag d 4/4 – kl 20.30
ALIENS: DET ENDELIGE OPGØR
James Cameron lader i ’Aliens – det endelige opgør’ et hold soldater lande på planeten LV-426, hvis indbyggere er blevet rugekasser for de monstrøse aliens, det ikke lykkedes at udslette i Ridleys Scotts klassiker fra 1979. Og Cameron tager det bedste med sig fra sit instruktions- og manuskriptarbejde på ’Terminator’ (1984) og ’Rambo: First Blood Part II’ (1985). Ja, anmelderne døbte Sigourney Weavers helt Ripley ”Rambolina”, fordi hun nu ikke bare var bevæbnet med et ukueligt mod men tillige med et drøn af en flammekaster. Der er dømt postfeministisk action i den allerhårdest pumpede udgave – helt uden makeup og silikone, men MERE af alt det andet: Rævekager, chok, eksplosioner, slim og sved.
Billetter
Tirsdag d 11/4 – kl 20.30
LEVIATHAN
Den russiske arthouse-mester Andrey Zvyagintsevs Golden-Globe-vindende drama ’Leviathan’ er et brutalt og velspillet karakterdrama om den hidsige bilmekaniker Kolya, der går op imod byens korrupte borgmester, da han får at vide, at hans hus vil blive fjernet til fordel for en telemast. Som en opdateret russisk udgave af Jobs Bog begynder uheld på uheld dog at regne ned på Kolya. Instruktøren bag ’The Return’ og ’Loveless’ signerer hér en atmosfæretung film om den lille mand, der kæmper – og drikker! – imod det bureaukratiske russiske system med lavt til loftet. Da filmen havde premiere i 2014, blev den i Rusland beskyldt for at være anti-russisk og ikke mindst anti-Putin.
Billetter
Tirsdag d 18/4 – kl 20.30
JEANNE D’ARC
Carl Th. Dreyers skildring af retssagen mod Jeanne d’Arc i 1431 er en milepæl i filmhistorien. Filmen var banebrydende med sit intense psykologiske portræt af en religiøs helgeninde, der bliver en brik i et storpolitisk spil og ofrer livet for sin tro. Samtidig var filmen stilistisk nytænkende med sin brug af ubarmhjertigt skarpe nærbilleder, der sætter fokus på det menneskelige ansigt, hvor de sjælelige dramaer udspiller sig med voldsom intensitet. Som Dreyer sagde: ”Alt menneskeligt udtrykkes i ansigtet, idet ansigtet er sjælens spejl.”
Billetter
Tirsdag d 25/4 – kl 20.30
DRACULA
Øjne våger fra himlen, Gary Oldman hvisler og overspiller herligt monstrøst i titelrollen i ‘Dracula’, mens rotter kan løbe på lodrette vægge, i Francis Ford Coppolas fabulerende og ofte dampende sensuelle fortolkning af Bram Stokers roman. I 1990’erne, hvor computerskabte special effects blev reglen snarere end undtagelsen, skilte ’Dracula’ – skønt den er spækket med effekter – sig markant ud: Alt er lavet med lodder, trisser, dobbelteksponeringer og god gammeldags opfindsomhed. Coppola mente, at det ville virke mere autentisk – og hvor har han ret. Filmbuffs kan desuden more sig med at finde referencer til bl.a. Kubricks ’Ondskabens hotel’, Friedkins ’Excorcisten’ og F.W. Murnaus ekspressionistiske pragtværker ’Faust’ og ’Nosferatu’.
Billetter
Tirsdag d 2/5 – kl 20.30
INGEN ER FULDKOMMEN
EVENT: Filmen introduceres af Cafe Biografens chefoperatør og film-aficionado Christian Scheffel.
Hollywoods store komedieinstruktør og menneskekender Billy Wilder orkestrerer på fornem vis det omfangsrige plot i ’Some Like It Hot’ (’Ingen er fuldkommen’) og blander satire, parodi og forfinet komik til en perle af en film, som skinner mere og mere i takt med tidens gang. De to arbejdsløse musikere Joe (Tony Curtis) og Jerry (Jack Lemmon) bliver tilfældigt vidner til et gangster-opgør og må skifte identitet og forlade det vilde Chicago. De får arbejde i Sweet Sues kvindeband, så det er som Daphne og Josephine, at de stiger på toget til Florida. Da de forlader det igen, har de begge mistet deres hjerte til bandets forsanger Sugar Cane (Marilyn Monroe) og er blevet hvirvlet ind i en screwball-fortælling af den anden verden. Slutreplikken – som samtidig er filmens danske titel – er for længst gået over i historien.
Billetter
Fredag d 5/5 – kl 18.00
SWAN LEE: STJERNEKIGGER
EVENT: SWAN LEE SPECIAL! Trekløveret Swan Lee udkom med deres længe ventede tredje album, ’The Garden’ i februar. Nu er gruppen på turne og 5. maj gæster de Posten i Odense. Inden koncerten får du en unik mulighed for at møde medlemmerne Pernille Rosendahl, Emil Jørgensen og Jonas Struck, når de byder velkommen til filmen ’Stjernekigger’, der sætter spot på bandets tidlige år, og som netop er udgivet i en ny flot biografkopi. Film og præsentation varer ca. halvanden time, hvorefter du kan gå direkte over til koncerten på Posten, som begynder kl. 20.00.
’Stjernekigger’ er historien om tre års modvind, der blev forvandlet til succes, da Swan Lee i 2001 – for egne penge – udgav debutalbummet ’Enter’. Meget i filmen ville kunne få ærgerrige unge musikere til at pakke sammen: Koncerten for to betalende gæster, endeløst ubesvarede opkald til diverse pladeselskaber, nedslående møder med ’branchen’. Men filmen fanger også en fandenivoldskhed og et gåpåmod uden sammenligning i dansk rockhistorie – et drive, der vibrerer gennem lærredet som stjernelys.
Billetter
Tirsdag d 9/5 – kl 20.30
DØDEN I VENEDIG
Luchino Viscontis storslåede film ‘Døden i Venedig’, baseret på Thomas Manns roman, skildrer komponisten Gustav Aschenbach (læs: virkelighedens Gustav Mahler), der under et rekreationsophold i Venedig gribes af en lidenskabelig, voyeuristisk kærlighed til den unge dreng Tadzio. Komponisten skjuler sin besættelse, mens turistbyen hærges af en dødbringende sygdom. De labyrintiske stræder mellem Markuspladsen og Rialtobroen sætter scenen for spillet imellem den smukke dreng og den døende kunstner, der uforglemmeligt akkompagneres af passager fra Mahlers symfonier.
Billetter
Tirsdag d 16/5 – kl 20.30
LOST IN TRANSLATION
EVENT: Cæcilie Lassen, lokal filmelsker og bachelor i medievidenskab, introducerer filmen.
På et luksushotel mødes to isolerede og forvirrede amerikanere, som er landet i en kultur, hvor alt er fremmed for dem. Bob Harris (Bill Murray) er en midaldrende skuespiller, hvis filmkarriere er på retur. Derfor er han fløjet til Japan for at medvirke i velbetalte japanske whisky-reklamer. Den unge Charlotte (Scarlett Johannson) er taget med sin konstant arbejdende fotografmand på forretningsrejse. Både Charlotte og Bob er strandet i en fremmed kultur, hvor de føler sig utilstrækkelige. I et tilfældigt møde, stærkt tynget af jetlag og søvnløshed, finder det umage par trøst i hinandens selskab og selvironi midt i Tokyos neonskær.
Billetter
Tirsdag d 23/5 – kl 20.30
VILDE HJERTER
Sammen med Oliver Stones ’Natural Born Killers’ (1994) kom ’Wild at Heart’ til at stå som en postmoderne kulmination på road movie-genren. I et rent eventyrunivers – bygget over ’Troldmanden fra Oz’ – lader David Lynch sine protagonister, Lula (Laura Dern) og Sailor (Nicolas Cage), mødes om Marlon Brandos gamle slangeskindsjakke. Jakken er et symbol på individualitet, frihed og rock’n’roll, men samtidig er Sailor en omvandrende kliché, som udtrykker sig i citater. Kitsch møder således kunst i David Lynchs excentriske ’couple-on-the-run’-film, der vandt Guldpalmen i Cannes i 1990.
Billetter
Tirsdag d 30/5 – kl 20.30
I KÆLDEREN
I ’I kælderen’ sætter den kontroversielle østrigske filmmager Ulrich Seidl sig for at åbne døre ind til ”helt almindelige” østrigeres kælderrum. Og det bliver ikke kedeligt, lad det være sagt med det samme. Hver småborgerlig østriger har nok i sin fetich, og er den ikke af seksuel karakter, er den af en endnu mere mærkværdig observans. Siden Ulrich Seidl slog internationalt igennem med ‘Hundedage’ i 2001 har han været en helt unik stemme i europæisk film. Som ingen anden dykker han ned i sjælens kælder og udstiller alt det pinlige, grumme og grimme som mennesket gemmer på.
Billetter