Cinemateket i Cafe biografen


Program


Tirsdag d. 22/9 – Kl. 20:30

A Serious Man

Billetter
Ethan og Joel Coen, 2009 / uden undertekster / 20 min. intro + 106 min.

Minnesota, 1967. Den handlesvage jødiske lektor Larry bliver klemt fra alle sider. Konen har fundet en anden og mere mandig mand. Teenagesønnen rapser penge til pot, mens datteren plager om en skønhedsoperation. Naboen gør indhug i græsplænen, og Larry afpresses af en af sine elever. Det ender i en reel livskrise, der fører ham til eksistentielle spørgsmål om tro og bringer ham i diskussion med de lokale rabbinere, der dog kun har flade floskler på lager. Coen-brødrene er i bogstavelig forstand på hjemmebane i denne komedie, der går i både tårekanaler og lattermuskler – og hvad er egentlig meningen med filmens tankevækkende, dystre prolog om en 1800-tals-jøde, der bliver mødt af en såkaldt ’dybbuk’?

EVENT Coen-brødrenes eksistentielle komedie om en jødisk lektors livskrise går i både tårekanaler og lattermuskler.

Med introduktion af Heidi Laura, kulturjournalist på Weekendavisen og ekspert i jødisk kultur.


Tirsdag d. 29/9 – Kl. 20:30

Det er showtime

Billetter
Bob Fosse, 1979 / uden undertekster / 123 min.

Guldpalme-vinderen fra Cannes-festivalen 1980 ER ganske enkelt Broadway – en forrygende cocktail af dans og drama, kærlighed og kunstnerisk ambition, spandex og smertestillende piller på scener og backstage-områder i Midtown, Manhattan. Og så er den lavet af teatergadens nok største koreograf og instruktør gennem tiderne, Bob Fosse. Det er ingen hemmelighed, at ‘All That Jazz’ er selvbiografisk og handler om Fosses syge hjerte og svigefulde personlighed – og at den forudsiger hans død. Men hvilken festlig død! Efter et liv med medicin, sex, sprut, stor succes og et overforbrug af stort set alt, kommer det endelige hjertestop til tonerne af ’Bye, Bye Love’, og dødens budbringer er en dejlig Jessica Lange. Fascinerende og morsom – og tilmed fuld af selvindsigt og brillant koreograferet.

 


Tirsdag d. 6/10 – Kl. 20:30

Breaking The Waves

Billetter
Lars von Trier, 1996 / danske undertekster / 158 min.

‘Breaking the Waves’ blev von Triers store internationale gennembrud. Han vandt til sin store skuffelse endnu engang ‘kun’ juryens specialpris i Cannes (Mike Leigh løb med Guldpalmerne), men filmen blev et tilløbsstykke verden over. For von Trier blev filmen også et spring over i en anden form for filmfortælling. Det er ikke længere den elaborerede stil, genreironien og de postmoderne universer, der driver værket. Snarere er følelsen alt. Filmen er det helt store melodrama om den unge skotske kvinde Bess (Emily Watson) og hendes kærlighed til sin elskede mand, Jan (Stellan Skarsgård). Han invalideres i en arbejdsulykke, og i forsøget på at redde sin elskede ofrer Bess sig seksuelt til fremmede mænd. Det snerpede, kirkelige miljø, der omgiver dem, er beskrevet med en næsten dokumentarisk realisme i Robby Müllers håndholdte Cinemascope-billeder, og maleren Per Kirkeby har farvelagt en stribe landskabsvignetter. En ’fusion’ af det bedste fra Ken Loach, 1970’ernes musikscene, Dreyer og Tarkovskij. En stærk film om tro, håb, sex og – mest af alt – kærlighed.

EVENT Lars von Triers internationale gennembrudsfilm om tro, håb, sex og kærlighed – med introduktion ved Politikens filmanmelder Nanna Frank Rasmussen


Tirsdag d. 13/10 – Kl. 20:30

Dirty Harry

Billetter
Don Siegel, 1971 / uden undertekster / 100 min.

Politimanden ”Dirty” Harry Callahan (Clint Eastwood) eftersætter på sin helt egen måde den psykopatiske massemorder Scorpio i 70’ernes San Francisco. Imellem Harry og Scorpio står politiets og bystyrets bureaukrati. Ganske imod Harrys personlige instinkter vælger de at føje morderen og hans krav om penge i stedet for lige med det samme at sætte hele politistyrken ind på at fange ham. ’Dirty Harry’ er den første af i alt fem film om den egenrådige politimand, inkarneret af Eastwood i hans måske mest karrieredefinerende rolle gennem tiden. En klassiker!

 


Tirsdag d. 20/10 – Kl. 20:30

Richard Jewell

Billetter
Clint Eastwood, 2019 / uden undertekster / 131 min.

Clint Eastwoods seneste epos er et ærkeamerikansk drama med mediehysteri, en syndebuk og dybt forankrede æresbegreber. Baseret på virkelige hændelser kommer vi helt tæt på den energiske sikkerhedsvagt, der bærer filmens titel.

Richard Jewell (Paul Walter Hauser) stræber højt i tjansen som vagt, noget, der også glæder hans gamle mor (Kathy Bates) – de to bor alene sammen. En dag opdager Jewell en mistænkelig efterladt rygsæk ved en koncert under Olympiaden i 1996. Rygsækken indeholder en rørbombe – og kun takket være Jewell bliver den helt store katastrofe afværget. Men Jewell (og hans stolte mor) får ikke lov til at sole sig ret længe i heltestatussen, for snart har FBI under ledelse af Jon Hamms agent Shaw brug for en syndebuk. Selv om hetz- og mediehysteri-temaet bunder i noget virkelig amerikansk, er ’Richard Jewell’ alligevel mere universelt rørende og tankevækkende end i et rendyrket stars and stripes-regi. Efterhånden er den evige jagt efter nemme overskrifter på bekostning af menneskeskæbner blevet et verdensfænomen.

 


Tirsdag d. 27/10 – Kl. 20:30

Spejlet

Billetter
Andrej Tarkovskij, 1974 / engelske undertekster / 108 min.

Hovedpersonen – Tarkovskijs alter ego – befinder sig i en krise. Han tænker tilbage på sin barndom under Stalins styre, mens han prøver at få styr på sit liv. Tarkovskij udtalte selv om filmen, at den er rent selvbiografisk. Alle situationer i filmen er baseret på kendsgerninger, det gælder endda drømmesekvenserne. Filmen udspiller sig i et uroligt brændpunkt mellem tavshed, frygt, smerte og svigt – og er et kaotisk, skånselsløst portræt af fravær af glæde, fravær af tro og fravær af håb. Instruktøren fortæller sin historie i frie associative forløb, i drømmesekvenser, kameraet er så at sige placeret i hovedpersonens underbevidsthed. En uforglemmelig filmoplevelse.