Cinemateket i Cafe biografen


Program

 


Søndag d. 26/9 – Kl. 20.30 
MUSIKFILMFESTIVALEN: BIOGRAPHY: THE NINE LIVES OF OZZY OSBOURNE

Ozzy har netop rundet 70 og samler i den forbindelse trådene og fortæller om livet som levende ikon – inklusiv et usentimentalt og helt igennem lårklaskende ærligt tilbageblik på alle de absurde tilstande og komiske situationer, han har fundet sig selv i. Narko og sprut, ja klart! Bide hovedet af flagermus, selvfølgelig! Pisse op af kirkemur i natkjole, helt sikkert! Overleve det hele, 100% …!

Billetter

 

 


Tirsdag d. 28/9 – Kl. 20.30 
FORFØLGEREN

John Fords mesterværk har gennem årene antaget større og større filmhistorisk betydning. Inspirationen fra ’Forfølgeren’ kan spores i så forskelligartede film som George Lucas’ ’Star Wars’ og i Martin Scorseses ’Gaden uden nåde’. Det er historien om Ethan Edwards (John Wayne), som drager ud for at finde sin ni-årige niece.

 

Billetter

 

 


Tirsdag d. 5/10 – Kl. 20.30
PRINSESSEN HOLDER FRIDAG

Rom er sjældent set skønnere end i denne klassiske Hollywood-kærlighedsfilm, der stadig er frisk og boblende som champagne på en varm aften. Audrey Hepburns hovedrolledebut gik over al forventning – hun vandt en Oscar og alles hjerter i rollen som prinsessen Anne, der er træt af de royale pligter. På en tur til Rom stikker hun af fra hoffet, klipper håret kort og forelsker sig i en amerikansk journalist (Gregory Peck). Sammen indtager de Rom på en Vespa. Han øjner en god historie, men falder naturligvis også for hende. Vi viser filmen i en flot ny digital udgave.

Billetter

 


Tirsdag d. 12/10 – Kl. 20.30
DEN AMERIKANSKE VEN

EVENT Wim Wenders’ psykologiske thriller med Dennis Hopper og Bruno Ganz – med introduktion af filmekspert Casper Christensen fra Go’ Morgen Danmark og Filmnørdens Hjørne.

Dennis Hopper spiller Ripley i Wim Wenders’ psykologiske thriller, som er løst baseret på krimiforfatteren Patricia Highsmiths roman ’Ripley’s Game’. Ripley tvinger en døende rammemager (Bruno Ganz) til at begå et mord for sig. Hans liv er snart forbi, så han har intet at miste – og lønnen for mordet vil sikre hans kone i fremtiden. Men tvivl og tvetydighed sniger sig ind i intrigen, og snart er også Ripley i tvivl om sin egen gode idé.

Billetter

Tirsdag d. 19/10 – Kl. 20.30
TRAFIK

I den sidste af Jacques Tatis film med den klodsede Monsieur Hulot er manden med den beige regnfrakke, den bulede hat og de lidt for korte bukser på tur i Paris’ trafiksystemer. Hulot har nemlig fået job i et bilfirma og skal fremvise firmaets nye teknologiske landvindinger. Det giver naturligvis anledning til en masse fysiske løjer, hvor den moderne teknologi endnu en gang viser tænder over for vores anakronistiske (anti)helt. ’Trafik’ er en fornøjelig og noget nær genial opvisning i komisk timing som kun Tati kan gøre det.

Billetter

 

 


Tirsdag d. 26/10 – Kl. 20.30
ØJNENES HEMMELIGHED

EVENT Argentinsk Oscar-vinder med den perfekte kombination af kriminalthriller og bittersød, moden kærlighedsfortælling. Billetprisen inkluderer et glas sydamerikansk vin.

’Øjnenes hemmelighed’ var årets indlysende Oscar-vinder for bedste udenlandske film: Den perfekte kombination af kriminalthriller og bittersød, moden kærlighedsfortælling med ekkoer af en smertelig national fortid – og vekslende sømløst mellem nutid og flashbacks. Benjamin (Ricardo Darín) faldt som ung advokat for underskønne Irene (Soledad Villamil), men en uløst mordsag kom imellem dem. Som nybagt pensionist tager han sagen op igen. Filmen udspiller sig i 1970’ernes Argentina og er mørk, melankolsk og stemningsfuld. Skuespillet er et studie i antydningens kunst, hvor det meste siges med blikket – deraf filmens titel. Selv om den langt fra er en traditionel krimi, får man den ønskede opklaring til sidst – og noget at tænke over.

Billetter

 


Tirsdag d. 2/11 – Kl. 20.30
DRØMMEPRINS

EVENT Instruktør Jessica Nettelbladt og hovedpersonen Erik introducerer filmen

En tillidsfuld og rørende skildring af 10 år i livet hos en ung mand, der blev født som pige, og som nu tager på en rejse for at finde sig selv.

 

Billetter

 

 


Tirsdag d. 9/11 – Kl. 20.30
FEMALE TROUBLE

Sidst I 60’erne samlede kultinstruktøren John Waters en entourage af punks, queers and gays. De blev det berygtede Dreamlanders Crew, der i det følgende tiår – med Waters’ 16mm-kamera som våben – skød al borgerlig moral og god smag i smadder: ”Crime is beauty!” hedder det i hovedværket ’Female Trouble’, som er den ultimative hyldest til Waters’ über-darling, den 150 kilo tunge transvestit Divine, der leverer sin vel nok bedste præsentation i samarbejdet med en amerikanske kultmager. Vi følger pigen Dawn Davenport (Divine) fra hendes tidlige teenageår som go-go-pige til hun som voksen kvinde ender i den elektriske stol anklaget for kidnapning og massemord. Filmen er en tour-de-force i surreel bad-taste-æstetik. Kort sagt Waters i sit helt rette element. Karaktererne er gennemført usympatiske og filmen i det hele taget dybt depraveret – men ligeledes leveret med en unik sans for humor. En absurdistisk kommentar til det moderne vestlige samfund anno årtusindeskiftet.

Billetter

 

 


Tirsdag d. 16/11 – Kl. 20.30 
KVINDEN UDEN SAMVITTIGHED

Hver eneste replik og hver eneste indstilling går op i en højere enhed i Billy Wilders udødelige noir-klassiker. Forsikringsagenten Walter Neff (Fred McMurray) møder en dag den unge forførende Phyllis Dietrichson (en iskold Barbara Stanwyck, blondine til lejligheden), der vil tegne en livsforsikring for sin mand og derefter have hjælp til at iscenesætte en ulykke for at skaffe ham af vejen. Neff vil gerne have både Phyllis og pengene, men efter mordet bliver deres forhold hurtigt præget af mistro. Sagen kompliceres yderligere, da Neffs overordnede, Barton Keyes, begynder at få mistanke til Phyllis.

 

Billetter

 

 


Tirsdag d. 23/11 – Kl. 20.30
RASHOMON – DÆMONERNES PORT

Rashomon’, for hvilken Akira Kurosawa modtog Guldløven i Venedig, blev det store gennembrud for japansk film i Vesten. En forbrydelse i det 12. århundrede berettes fra fire forskellige perspektiver: De tre direkte involverede samt et uafhængigt øjenvidne. De fire beretninger afviger på afgørende vis fra hinanden, og de kunne alle være sande – men kan netop ikke alle være det. Et mordmysterie, en metafysisk meditation og ren filmmagi: ’Rashomon’ afvikles i et perfekt kontrolleret tempo og i betagende billeder. Filmen vises i en nyrestaureret, digital udgave.

Billetter

 


Tirsdag d. 30/11 – Kl. 20.30
PARIS, TEXAS

Oplev den tyske auteur Wim Wenders’ (’Himlen over Berlin’) mesterstykke i nyrestaureret version med Harry Dean Stanton og Nastassja Kinski i de centrale roller. En mand dukker frem af intetheden et sted i Texas’ ørken til uforglemmelige toner fra Ry Cooders slideguitar. Han hedder Travis og gik for fire år siden fra sin kone og søn og forsvandt ud i det blå. Han opsøger nu sønnen, der er i plejefamilie, og sammen drager de af sted for at finde den forsvundne mor. ’Paris, Texas’ er en film om ensomheden, det totale identitetstab og mødet med Kvinden og livet. Og så indeholder den et af filmhistoriens smukkeste øjeblikke: Peepshow-scenen, hvor Travis og Jane på smertelig vis genforenes med en tonet glasrude mellem sig, og hvor han fortæller hende sin historie. Han kan se hende, men hun kan ikke se ham.

Billetter