Cinemateket i Cafe biografen


 

Tirsdag d 26/3 – kl 20.30 
POLITIETS BLINDE ØJE

Selv om han er på bryllupsrejse, påtager den mexicansk-fødte kriminalbetjent Mike Vargas (Charlton Heston) sig at undersøge en bombeeksplosion ved grænsen mellem USA og Mexico. Hermed rager han uklar med den korrupte, lokale politiinspektør Hank Quinlan (Orson Welles). I forsøget på at sætte en stopper for Vargas laver Quinlan en aftale med gangsterbossen, Joe Grandi, om at dope Vargas’ kone (Janet Leigh), så hun kan arresteres for narkomisbrug. ’Touch of Evil’ lever på sit formfuldendte filmsprog, intense nærbilleder, omhyggeligt komponerede scener og ekspressionistiske lyssætning. Berømt er åbningsscenen, optaget i én lang kamerabevægelse. Orson Welles er mesterlig i rollen som den arrogante, magtbegærlige Quinlan og får kamp til stregen af filmens øvrige cast.

Billetter

 


Tirsdag d 2/4 – kl 20.30 
LYKKEN

EVENT: Filmen introduceres af Politikens filmanmelder Nanna Frank Rasmussen

Den franske mesterinstruktør Agnès Vardas måske mest tankevækkende og provokerende film var også en film, der rokkede ved hendes image som en filmmager, der faktisk tjente kvindesagen. ’Lykken’ handler om François, der er lykkeligt gift og har to børn, da han forelsker sig i en anden kvinde. Men hvor et trekantdrama i de fleste andre film ville indebære en konflikt og et valg, lader Varda sine personer følge deres egne moralbegreber. Det bliver først til en form for polygami, dernæst til tragedie – men en højst usædvanligt håndteret tragedie. Anmeldere og publikum var i vildrede i 1965: Var filmen en social satire eller et anti-borgerligt, moralfilosofisk opråb til en renhjertet poetisk besyngelse af det åbne forhold.

Billetter

Tirsdag d 9/4 – kl 20.30 
BLOODSPORT

Med et plot og en spændingskurve, der er mere velsmurt end et schweizerur, er ’Bloodsport’ et mønstereksempel på, hvordan man skruer en effektiv actionfilm sammen – ja, en velfungerende film i det hele taget! Militærmanden Frank er godt skolet af asiatiske mestre udi kunsten at slås. Vel at mærke på den ”sofistikerede” måde, hvor en stor del af udøvelsen er funderet i meditation, koncentration og respekt. Men da Frank beslutter at rende fra sit jægergrønne hverdagsliv for at deltage i en myteomvundet kampsportsturnering i Hong Kong, kan han godt forberede sig på, at det ikke er alle modstandere på det hvide underlag, der er lige fine i kanten. Filmen var nomineret til nul Oscars og var ikke i betragtning til nogen gyldne palmer, bjørne eller løver, men regn med en rigtig underholdende aften i biografmørket med et af 80ernes allerstørste VHS-hits.

Billetter

 


Tirsdag d 16/4 – kl 20.30 
SUNSET BOULEVARD

EVENT: Filmen introduceres af Cafe Biografens mangeårige operatør Christian Scheffel.

Billy Wilders sublime svanesang for Hollywoods guldalder har Gloria Swanson i en glansrolle som stumfilmens store diva, Norma Desmond, der nu bor tilbagetrukket i Beverly Hills. Hun har knapt været uden for en dør, siden talefilmen krævede ‘stemmer’ frem for ‘ansigter’. Hendes fans sender dog stadig breve, og hun planlægger et comeback. Joe Gillis, en arbejdsløs forfatter i pengenød, påtager sig at renskrive det håbløse manuskript, som skal genetablere Normas stjernestatus. ‘Sunset Boulevard’ er knivskarp Hollywood-satire, når det er bedst. Ironisk nok tiltænkte Billy Wilder at lave en let komedie om Hollywood med Mae West og Marlon Brando. I stedet udviklede idéen sig til en grotesk tragedie om et splittet Hollywood, hvor stumfilmtidens store stjerner efter talefilmens indtog lever i kulissernes skygge, ude af trit med de nye tider og efterladt i glemsel af en filmindustri med umættelig appetit. Få film har skildret den vidunderlige og forskruede drømmefabrik så elegant som dette noir-mesterværk. Vi viser filmen i en flot digitaliseret kopi i 4K.

Billetter

Tirsdag d 23/4 – kl 20.30 
CITIZEN KANE

’Den store mand’ er igen og igen blevet kåret som verdens bedste film af diverse kritikere og filmmagasiner, ikke mindst på grund af dens æstetiske nyskabelser og fortællemæssige overskud. Det er en journalistfilm på flere planer, der dels handler om avismogulen Kane, der som fattig dreng bliver adopteret af en avisfyrste og senere overdrages imperiet. Kane opdrages til at blive et magtmenneske, og han misbruger i uhildet grad de beføjelser, han har som ejer af en stor avis. Men samtidig er den narrative struktur sindrigt bygget op omkring en reporters søgen efter svaret på, hvad det sidste ord, Kane sagde i live, betød. Det er nok den mest spoilede slutning i filmhistorien, men bare rolig, det er ikke noget der ødelægger oplevelsen.

Billetter

 


Tirsdag d 30/4 – kl 20.30 
THE DREAMERS

Bertoluccis smukke film er fuld af ungdommelig saft og kraft. ’The Dreamers’ udspiller sig i Paris i 1968 med studenteroprøret bragende i baggrunden. En amerikansk udvekslingsstudent møder et fransk søskendepar via deres fælles kærlighed til filmkunsten. De to seksuelt frigjorte søskende har et tæt forhold, grænsende til det incestuøse, men da den unge amerikaner flytter ind hos dem i deres store lejlighed, forelsker han sig i dem begge to. Eva Green fik et kæmpe internationalt gennembrud med The Dreamers, mens Michael Pitt i 2003 var på toppen af sin karriere som international art house darling. ‘The Dreamers’ er en af de fineste film om ærligheden til film. 2. maj kommer Lone Scherfigs nye film ‘Pigen der fortalte film’, som er en helt anderledes film med samme tema – kærlighed til film.

Billetter