Cinemateket i Cafebiografen


Program


Tirsdag d. 20/08 – Kl. 10.15

Mød mig på Cassiopeia

Billetter
Danmark 1951. DCP s/h. 101 min. Dansk tale. Tilladt for alle. med Bodil Kjer, Lily Broberg, Hans Kurt, Poul Reichhardt.

Amerikanske og tyske musicalfilm er forbilledet for ’Mød mig på Cassiopeia’. Den har lånt både fra Rita Hayworth-filmen ’Fra himlen til Broadway’ (1947) og Reinhold Schünzels ’Amphitryon’ (1937). Filmen er en slags ’backstagemusical’, der er opbygget omkring de mange (kærligheds)intriger ved opsætningen af en operette. Det blev en af dansk films største succeser. Komponisten Kai Normann Andersen var ligefrem sprudlende kreativ. Bodil Kjer som musikkens muse Polyhymnia har aldrig forekommet mere billedskøn, og hun er omgivet af et ensemble af formidabelt dansk scenetalent fra 1950’erne.


Tirsdag d. 20/08 – Kl. 20:30

Mazurka på sengekanten

Billetter
Danmark 1970. DCP farve. 92 min. Dansk tale. Tilladt over 15 år. med Ole Søltoft, Annie Birgit Garde, Birte Tove, Axel Strøbye.

Rektoren på en traditionsrig kostskole bliver udnævnt til kulturminister, og som hans afløser påtænker man at pege på en ung populær mand i lærerkollegiet – under forudsætning af, at han først bliver gift. Max er ikke bare ugift, han er også jomfru. Men det er hans elever ikke! Amourøse aktiviteter opstår, idet skolerådsformanden har to unge døtre, og skolens elever vil gøre alt for at hjælpe den afholdte lærer til at opnå posten.

EVENT Introduktion ved filmekspert Brian Iskov (20 min.).


Tirsdag d. 3/9 – Kl. 20:30

The Piano

Billetter
Australien 1993. DCP farve. 120 min.  Tilladt over 15 år. Instruktør Jane Campion. Med Holly Hunter, Harvey Keitel, Sam Neill
En engelsk kvinde ankommer til New Zealand, og møder for første gang den mand, hun er blevet gift med via stedfortræder. Med sig har hun sin 9-årige datter og sit elskede klaver. Hendes mand nægter imidlertid at have klaveret i sit hus, og hun indgår derfor en aftale med parrets nabo om, at han henter klaveret og opbevarer det i sin bolig. Til gengæld skal hun gøre visse ting for ham, og denne ordning medfører at de to bliver mere og mere tiltrukket til hinanden.

Tirsdag d. 10/09 – Kl. 20:30

First Blood

Billetter
USA 1982. DCP farve. 92 min.  Svenske undertekster. Instruktør: Ted Kotcheff .  Tilladt for børn over 15 år. Medvirkende: Sylvester Stallone, Richard Crenna, Brian Dennehy, Bill McKinney

I action-kultklassikeren ‘First Blood’ vender vietnamkrigshelten Rambo hjem for at besøge en gammel buddy. Men da han arresteres for vagabondering og mishandles af den magtbegærlige lokale sherif, flygter han, stjæler en motorcykel og gemmer sig i de træklædte bjerge uden for byen. Med et post traumatisk stress syndrom på overarbejde og skoven som hjælper sætter den undvegne soldat nu sheriffen og hans staffeekspedition på plads – en efter en efter en …!

EVENT Introduktion ved filmforsker Rikke Schubart (20 min.).


Tirsdag d. 17/09 – Kl. 20:30

The Big Lebowski

Billetter
USA 1998. DCP farve. 117 min.   Instruktør: Joel Coen  Tilladt for børn over 11 år. Medvirkende: Jeff Bridges, John Goodman, Julianne More

L.A.-hippien, den afslappede, arbejdsløse, ‘fanget-engang-i-70erne’ Jeff Lebowski, bedre kendt som “The Dude”, bliver et uskyldigt offer for en simpel misforståelse: to håndlangere overfalder ham i hans hjem i den fejlagtige tro, at han er den ‘mægtige’ Jeff Lebowski, millionæren fra Pasadena. Dude og hans bowlingvenner rodes ufrivilligt ind i en sag med afpresning, dobbeltspil, bedrag, sex og stoffer.


Tirsdag d. 24/09 – Kl. 20:30

Farligt Møde

Billetter
USA 1951.  101 min.  uden undertekster  Instruktør: Alfred Hitchcock.  Tilladt for børn over 15 år. Medvirkende: Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker

Tennisstjernen Guy Haines (Farley Granger) møder tilfældigt en snakkesalig fan på sin togrejse. Det bliver skæbnesvangert, for den fremmede, Bruno (Robert Walker), er mentalt afsporet. Han antager efter mødet, at de to er blevet enige om at ”bytte mord”: Da det går op for Bruno, at Guy ikke vil lege med, begynder en psykologisk nervekrig. ’Farligt møde’ er intens, intelligent suspense, højt skattet af Hitchcock-kendere for sin geniale centrale idé, skarpe dialog og fremragende skuespil. Filmen udgjorde desuden det første frugtbare møde mellem Hitchcock og fotografen Robert Burks, der siden stod bag kameraet på yderligere 11 af instruktørens film. Burks’ eminente sort/hvide billedside giver ’Farligt møde’ en nærmest ekspressionistisk dybde og kontrast i dens mange visuelt prægnante sekvenser – og affødte da også en Oscar-nominering for bedste fotografering.