Cinemateket i Cafe biografen


Program


Tirsdag d. 27/10 – Kl. 20:30

Spejlet

Billetter
Andrej Tarkovskij, 1974 / engelske undertekster / 108 min.

Hovedpersonen – Tarkovskijs alter ego – befinder sig i en krise. Han tænker tilbage på sin barndom under Stalins styre, mens han prøver at få styr på sit liv. Tarkovskij udtalte selv om filmen, at den er rent selvbiografisk. Alle situationer i filmen er baseret på kendsgerninger, det gælder endda drømmesekvenserne. Filmen udspiller sig i et uroligt brændpunkt mellem tavshed, frygt, smerte og svigt – og er et kaotisk, skånselsløst portræt af fravær af glæde, fravær af tro og fravær af håb. Instruktøren fortæller sin historie i frie associative forløb, i drømmesekvenser, kameraet er så at sige placeret i hovedpersonens underbevidsthed. En uforglemmelig filmoplevelse.

 


Lørdag d. 31/10 – Kl. 16:30

Rødstrømperne 50 År

Billetter
Janne Giese, 1975 / Mette Knudsen, 1985 / Vibeke Pedersen, 1971 / 150 min.

Rødstrømpebevægelsen – også kaldet den anden feministiske bølge – startede med en aktion på Strøget i København d. 8. april 1970. Vi fejrer 50-året for Rødstrømpebevægelsen tirsdag den 5. maj, hvor vi viser tre af de danske film, der blev skabt i de første, formative år – af kvinder og om kvinder. Det er filmene ’Kvindefestival ’74’, ’Rødstrømper – en kavalkade af kvindefilm’ og ’Femø 1971’. Arrangementet er skabt i samarbejde med Enhedslisten i Odense.

EVENT: Tre historiske kortfilm af kvinder, om kvinder – for alle. Med efterfølgende debat ved journalist og filminstruktør Janne Giese, som har instrueret en af filmene.


Lørdag d. 3/11 – Kl. 20:30

Pulp Fiction

Billetter
Quentin Tarantino, 1994 / danske undertekster / 153 min.

25-års-jubilaren ‘Pulp Fiction’ placerede Tarantino som Hollywoods nye vidunderdreng. Selvom volden spiller en hovedrolle i filmen, distanceres alvoren samtidig af en livgivende humor. Replikudvekslingerne mellem de filosofiske gangstere er ubetalelige i deres absurditet, og filmens energi er overvældende. Blandt Travolta, Jackson, Willis og Thurmans stjerne-præstationer hæver Harvey Keitel sig fornemt i rollen som den professionelle clean-up man, der bliver hidkaldt efter et uheldigt mord. Helaftensfilm: Billetpris: 95/65 kr.

EVENT: Halv pris på en valgfri burger inden filmen mod fremvisning af billet.


Tirsdag d. 10/11 – Kl. 20:30

Thelma & Louise

Billetter
Ridley Scott, 1991 / uden undertekster / 129 min.

En af Rødstrømpebevægelsens mantraer lød, at kvinden måtte befri sig selv. Og det er, hvad de to titelkarakterer i dén grad gør, da de forlader deres kontrollerende mænd og tager på road trip. Thelma og Louise er indbegrebet af almindelige amerikanske kvinder, der må slås med undertrykkende mænd, udsigtsløse job og glædesløse liv, og mange kunne – og kan stadig, på tværs af køn, racer og klasseskel – spejle sig i de to hverdags-heltinder og identificere sig med deres oprør. Filmen blev en publikumssucces, men den blev også anklaget for at have et ”eksplicit fascistisk tema, der var knyttet til den mest dystre form for feminisme”. En kritik, man kan vælge at se som en anbefaling af filmen.

EVENT: introduceres af Politikens filmanmelder Nanna Frank Rasmussen.


Tirsdag d. 17/11 – Kl. 20:30

The Wolf of Wall Street

Billetter
Martin Scorsese , 2013 / uden undertekster / 180 min.

Martin Scorsese giver Oliver Stones kapitalismekritiske ’Wall Street’ baghjul med en hysterisk morsom og chokerende film om grådighed taget til det yderste punkt. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) er en selvgjort hustler, der snyder sig vej til Wall Street og magtens sødme. Stoffer, strippere, prostituerede, dyre biler og dværgkastning bliver hverdag på kontoret, hvor mere vil have mere. Det er skiftevis fantastisk morsomt og uhyggeligt at være vidne til. Sidekaraktererne er lige så fascinerende som hovedpersonen. Matthew McConnaughey leverer eksempelvis en af filmens bedste figurer i rollen som cokepåvirket børsmægler-orakel.

 


Tirsdag d. 24/11 – Kl. 20:30

Playtime

Billetter
Jacques Tati , 1967 / engelske undertekster / 119 min.

Den franske komiker Jacques Tatis modernistiske filmvision er ofte blevet fortolket som en kritik af det moderne samfunds kulde og fremmedgørelse. Tatis alter ego, Monsieur Hulot, kastes som en datidens Mr. Bean ind i rum, han intuitivt ikke forstår, og der opstår dyb komik ud af glashuse, indgangsdøre, venterum, kubiske arbejdsmiljøer og messehaller. Men filmen kan samtidig ses som en hyldest til det moderne. I Tatis portræt af det moderne gemmer der sig en nysgerrighed over for storbyens særprægede lyde, trafikkens koreografi og kontorlandskabernes endeløse symmetri. Filmen tilbyder et nyt blik på det offentlige rums teater, hvor de mange komiske optrin ikke giver anledning til latter, men til små smil af dyb genkendelse.

EVENT: Med præsentation af Pil Lindgren, leder af Odense Arkitektur Festival (OAFx). Cafeen giver 20% rabat på alle franske vine i forbindelse med visningen.


Tirsdag d. 01/12 – Kl. 20:30

Stegte Grønne Tomater

Billetter
John Avnet , 1991 / uden undertekster / 137 min.

Til trods for sin traditionelle og sentimentale flashback-fortælling er Jon Avnets sydstatsdrama radikal og tidløs i sin skildring af drømmen om at leve et anderledes liv i et dybt traditionelt, konformt lillebymiljø. Og ser man nærmere på madens rolle i filmen, kan man sagtens få øje på filmens slet skjulte, lesbiske, undertoner. Masterson, Parker, Tandy og Bates leverer alle suverænt spil og får filmens stærke kvinder til at føles ægte og levende. En film, der varmer helt ind i hjertet.

EVENT: Billetten inkluderer stegte grønne tomater som snack inden filmen.


Tirsdag d. 08/12 – Kl. 20:30

Irreversible Straight Cut

Billetter
Gaspar Noé, 2002 / engelske undertekster / 86 min.

’Irreversible’ var en film, der delte vandene ved premieren i 2002. I dag vil den sandsynligvis stadig frastøde lige så mange, som den vil fascinere – og den griber direkte ind i den verserende #MeToo-debat. Det er en film, der ikke viger tilbage for noget, og som dermed tvinger tilskueren til at se med, når en kvinde bliver banket og voldtaget i en mørk tunnel. Originalversionen er fortalt bagfra, hvilket giver scenerne en dyb følelse af melankoli over det øjeblik, der allerede er tabt. Den radikalt nyklippede udgave af ‘Irreversible’ fik verdenspremiere ved filmfestivalen i Venedig i 2019. Det er den samme film, og så alligevel slet ikke. For i ’Irreversible – Straight Cut’ udspiller handlingen sig kronologisk, hvilket giver figurerne en mere udfoldet psykologi og gør handlingen (om muligt) endnu mere ubærlig, da man pludselig ser de mekanismer, der leder til filmens tragedie.

 


Tirsdag d. 15/12 – Kl. 20:30

Neil Young – Heart of Gold

Billetter
Jonathan Demme, 2006 / uden undertekster / 103 min.

Jonathan Demmes optagelse af Neil Young over to dage i Nashvilles celebre Ryman Auditorium, august 2005, er med på listen over film, der har udmærket Demme som verdens bedste koncertfilminstruktør. Og ‘Heart of Gold’ er da også en sand nydelse. Ikke samme energiudladning som Talking Heads-filmen ’Stop Making Sense’, men en følt, præcis og smægtende indfangning af Neil Young i et særligt sensibelt lune. Young var et år før blevet diagnosticeret med en hjernesygdom og troede, han skulle dø. Men i stedet for at sygne hen omsatte han sin rastløse energi i det selvbiografiske album ’Prairie Wind’, der ikke mindst er beslægtet med to tidligere klassikere, ’Harvest’ og ’Harvest Moon’. Med udgangspunkt i de tre plader samlede Young cremen af sine mange band- og studiemusikere til en usædvanligt personlig koncert. Demme fanger eminent andægtigheden og glæden – på det her tidspunkt var Young rask igen – og frem for alt talentet, der gnistrer på scenen som kaminild.

 


Tirsdag d. 22/12 – Kl. 20:30

Edward Saksehånd

Billetter
Tim Burton, 1990 / uden undertekster / 105 min.

Gyser-ikonet Vincent Price (i sin sidste rolle) spiller den rare opfinder, som dør, før han når at færdiggøre sit skaberværk: Drengen Edward. Burton fortaber sig ikke i effektmageri eller indforstået leg med eventyrets konventioner, men fortæller lige ud ad landevejen om, hvordan en ung mand med saksehænder en dag møder verden uden for det slot, han er vokset op i. Edward viser sig at have et enestående tag på vandsenge, frisurer, grillkød, låse og ligusterhække. Men den pastelfarvede forstadsidyl, Edward havner i, slår revner, da den venlige, men aparte fremmede tillader sig at udvikle et blødt punkt for den lokale skønhed Kim (Winona Ryder). Johnny Depp er et fund til titelrollen, næsten ubevægelig bortset fra øjne og ’hænder’, på en gang monstrøst fascinerende og medlidenhedsvækkende.

 


Double-Juleferie Event


Tirsdag d. 29/12 – Kl. 16:30

Vanishing Point

Billetter
Richard C. Sarafian, 1971 / uden undertekster / 98 min.

I action-kultklassikeren ’Vanishing Point’ (eller ’Speed’, som den meget sigende kom til at hedde på dansk) brøler hovedpersonen Kowalski gennem landskabet i en toptunet Dodge Challenger – på pep-piller og med halvdelen af den amerikanske politistyrke i hælene. Dodgen skal køres fra Denver til San Francisco på rekordtid i en lyssky handel. Så Kowalski propper sig med amfetamin og begiver sig af derudaf. Undervejs messer den blinde sorte DJ Super Soul gennem æteren: ”The last American to whom speed means freedom of the soul …”. Handlingen hverken forklares eller retfærdiggøres – Kowalski nøjes med at konstatere ”Must be back by three”. På manges liste over bedste ’Chase film’ nogensinde. Vises i ny 4K-version.

 


Tirsdag d. 29/12 – Kl. 20:30

Death Proof

Billetter
Quentin Tarantino, 2007 / uden undertekster / 98 min.

Jungle Julia er Austins hotteste DJ. Sammen med sine to bedste veninder, Shanna og Arlene, beslutter hun sig for at tage på en heftig tur i Austins natteliv. Men byturen udvikler sig snart til et mareridt for det smukke trekløver. I ly af mørket følger en mystisk person nemlig efter dem i sin potente gaderacer. Quentin Tarantinos ’Death Proof’ er en skamløst underholdende retro-slasher om tunede biler og stuntmen – uden brug af computer-effekter.